Popular Posts

Thursday, 20 October 2011

MUHARRAM 1433H

MUHARRAM 1433H

Kisah Iblis menghadap NABI MUHAMMAD SAW
BISMILLAHIR RAHMANIR RAHIM
ASSALAMULAIKUM WBT,
SALAM SEJAHTERA,
SEMPENA KETIBAAN MUHARRAM 1433H, lbh krg sbln shj lg dr skrg y jtuh pd 27/11/2011 (AHAD) sukacita untuk saya kongsikan serba sedikit ilmu y diilhamkan oleh ALLAH SWT hasil pembacaan sy untuk sy sampaikan kpd kwn2 sekalian berkenaan amalan2 y afdhal dilakukan kt sbg umat ISLAM pd ketibaan MUHARRAM 1433H ini.  Mudah-mudahan kt tdk mempersia-siakan kemuliaan darjat y tlh ALLAH SWT berikan kpd NABI kt MUHAMMAD SAW serta tdk pula mempersia-siakan usaha BAGINDA NABI SAW demimenyelamatkan umat BAGINDA SAW tercinta melalui soal jawab dgn iblis laknatullah.  Doa sy mudah-mudahan ada manfaatnya serta diberkati oleh RABBI kt ALLAH SWT sbg bekalan dunia wal akhirat wt sy n rakan2 sekalian melalui perkongsian ini, INSYA-ALLAH…

Alkisahnya,

ALLAH SWT telah memerintahkan seorang MALAIKAT supaya pergi kpd raja iblis syaitan alaihi laknat menyuruhkan dia menghadap hadrat NABI MUHAMMAD SAW mengkhabarkan segala jenis rahsia yang disukainya dan sekalian yang dibencinya.  Ada pun hikmat yang demikian ini ialah krn membesarkan ketinggian darjat NABI MUHAMMAD SAW dan jg supaya menjadi suatu perisai dan peringatan ke atas sekalian umat MUHAMMAD SAW.  Maka MALAIKAT itu pun datanglah ke hadapan iblis alaihi laknat, katanya: “Hai iblis!!!  Bahawa TUHAN YANG MAHA MULIA lagi MAHA BESAR menyuruhkan engkau menghadap kehadrat RASULULLAH SAW dan hendaklah engkau bukakan segala rahsiamu dan apa2 y disoal oleh NABI MUHAMMAD SAW itu hendaklah engkau jawab dgn sebenarnya.  Jika engkau berdusta walau satu perkataan sekalipun nescaya diputuskan segala suku2 drp anggotamu dan segala uratmu serta disiksakan engkau dgn azab y amat keras”.

Syahadan demi iblis mendengar perkataan MALAIKAT itu sgt dahsyat rasanya dan amat ketakutannya maka segeralah ia mehghadap hadrat NABI MUHAMMAD SAW dgn menyerupakan dirinya sprti seorang tua y buta sebelah matanya dan berjanggut putih banyaknya 10 helai dan panjangnya sprti ekor lembu serta ianya memberi salam dgn takzimnya hgg 3x tdk jg dijawab oleh RASULULLAH SAW.  Maka sembah iblis: “Ya RASULULLAH SAW!  Mengapakah tuan hamba tiada menjawab akan salam hamba krn bukankah salam itu sgt mulai di sisi TUHAN?”

Maka jawab NABI SAW dgn marahnya: “Hai ‘aduwullah seteru TUHAN!  Kpd akukah engkau menunjukkan mukamu!  Berpatutanlah muka engkau dgn halmu itu engkau hendak tipu akanku sebagaimana y tlh engkau tipu NABI ADAM AS keluar dr syurga dan HABIL mati teraniaya dibunuh oleh Qabil dgn sbb hasutan engkau dan NABI ALLAH SWT AYUB AS engkau tiup dgn asap racun pd masa ia sdg sujud d dlm sembahyangnya hgg bbrp lamanya ia menanggung sengsara oleh perbuatan engkau.  Dan kisah NABI DAUD AS dgn perempuan pahlawan Urya dan NABI SULAIMAN AS meninggalkan kerajaannya krn engkau menyerupakan dirimu sprti isterinya lalu engkau larikan cincinnya.  Demikian jg bbrp para anbiya’ dan pendita2 y tlh menanggung sengsara dan aniaya oleh perbuatanmu y khianat.  Hai iblis!!!  Sebenarnya salam itu sgt mulia pd TUHAN AZZA WAJALLA, hny salam engkau itu shj aku tiada hendak menjawabnya krn tlh diharamkan oleh TUHAN dan engkau ini krn laknat serta ditentukan-NYA engkau dlm neraka y sgt keras bg menyiksakan dirimu, maka aku kenal baik2 bhwa engkaulah iblis raja sgla syaitan y menyamarkan diri.  Apakah kehendak engkau dtg mendapatkan  aku ini?”  Maka sembah iblis: “Ya NABI SAW ALLAH SWT!  Janganlah tuan hamba  marah.  Demi sebenarnya tuan hamba khatamin nabiyyin walmursalin dan kekasih ALLAH SWT maka dpt tuan hamba kenal akan hamba.  Ya NABI SAW ALLAH SWT!  Adalah kedatangan hamba ke mari ini ialah dgn izin TUHAN jua tlh mendatangkan seorang MALAIKAT menyuruh hamba menghadap hadrat tuan hamba spya tuan hamba tanya apa jua sesuatu hal ehwal umat tuan hamba sedialah hamba khabarkan dgn terus terang drp sgla tipu daya hamba di atas sekalian manusia drp zaman NABI ADAM AS hgg kpd zaman y kemudian drp tuan hamba iaitu hamba goda kpd bbrp byk simpang dan jalan y sesat spya binasa mrk dgn tipu daya hamba.

Ya NABI SAW ALLAH SWT!  Tiap2 satu y tuan hamba tanya sedialah hamba mengaku menerangkan sgla jenis satu persatu dgn sebenar2nya tiada berani hamba sembunyikan.”  Maka raja iblis pun bersumpahlah menyebut Nama Tuhan, katanya: “Ya NABI SAW ALLAH SWT!  Kiranya hamba berdusta barang sepatah kata sekalipun nescaya hancur leburlah diri hamba terbakar mjdi abu.”

Syahadan manakala NABI MUHAMMAD SAW mendengar sembah raja iblis dan sumpahnya maka maka BAGINDA SAW pun tersenyum dgn sukacitanya seraya berkata di hatinya: ‘inilah suatu peluang dpt aku menyiasat sgla perbuatannya spya didengar oleh sekalian sahabatku y hadir di majlis ini dan jua spya mjdi suatu senjata atau perisai kpd sekalian umatku hgg kemudian hari kelak.’

Soal NABI SAW y ke (37):-
“Jika umatku membaca doa akhir tahun betapa hal engkau?”  Maka sembahnya: “Telah bersusah-payah hamba menggoda mrk itu sepanjang tahun, tiba2 mrk itu membaca doa dlm masa y sedikit maka lemahlah hamba lalu hamba sapu dgn tanah.  Hal sungguhlah malang diriku dgn kerugian maka hamba pun berpaling pergi.”

Inilah doa akhir tahun dibaca 29 ataupun 30 ZULHIJJAH dibaca beramai2 dgn sekalian anak cucu serta siapa2 y hadir di situ demikian jg tiap2 masjid dan surau dan madrasah2, panggil org2 kg spya hadir ikut baca bersama2.  Lelaki dan perempuan disekat dgn tabir berasingan krn tersangat bsr faedahnya dan mjdi pendinding.

Inilah doanya:-


Terjemahannya:-
Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.
Ya allah, sesungguhnya pada tahun ini aku telah melakukan laranganMu tetapi aku masih belum bertaubat sedangkan Engkau tidak reda dan melupai perkara itu. Engkau telah menangguhkan azabMu yang telah ditetapkan kepadaku. Engkau telahmemerintah supaya aku bertaubat dari kesalahan itu. Sesungguhnya pada hari ini aku memohon keampunan dariMu, ampunilah aku dan apa yang telah aku lakukan pada tahun ini yang Engkau redai dan Engkau janjikan pahala maka aku memohonnya daripada Engkau. Ya Allah, Ya Karim, Ya Zaljalali Wal Ikram.
Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya. Segala puji hanya bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam...Amin...
Waktu membacanya:
Doa akhir tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.  Sesiapa yang membaca doa ini maka akan berkata syaitan, "Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada tahun ini dan Allah akan membinasakan aku pada saat itu juga.  Dengan membaca doa ini allahakan engampunkan dosanya setahun."
Soal NABI SAW y ke (38):-
“Hai iblis!!!  Jika umatku membaca doa awal tahun betapa hal engkau?”  Maka sembahnya:”Ya Nabi SAW ALLAH SWT!  Putuslah harapan hamba, krn barangsiapa membaca doa awal tahun ini diperintahkan oleh Tuhan kpd dua orang MALAIKAT spya dibakar buku kesalahannya dan dituliskan kebajikan di dlmnya krn org itu membaca doa ini.”

Tuan2 bacakanlah doa ini beramai2 d dlm masjid2, surau2 dan madrasah2, panggillah seisi rumah membaca beramai2 krn sgla dosa kt selama setahun dihapuskan oleh Tuhan, belum tahu dapatkah berjumpa kt akan tahun y akan dtg, WALLAHUALAM…

Inilah doanya:-




Terjemahannya:-
Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.
Ya Allah, Engkaulahyang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi kelebihanMu yang Maha Agong dan kemurahanMu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepadaM perlindungan daripada syaitan yang direjam, dari sekalan kuncunya, tenteranya dan penolongnya. aku juga memohon perlindungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendoong ke arah kejahatan danmelalaikan dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diriku kepadaMu.
Selawat serta salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan paa sahabat. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam....Amin...
Waktu membacanya:
Doa ini dibaca 3 kali setelah masuk waktu maghrib pada malam 1 Muharram, Sesiapa yang membaca doa ini maka akan berkaa syaitan, "Telah amanlah anak Adam daripada godaanku pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua malaikat untuk memeliharanya dari fitnah syaitan."
Sabda NABI SAW sampaikan pesananku walaupun sepotong ayat…
s0 sebar2 kan lah pd sedara2 y lain…d;-)
Dikreditkan kpd hamba ALLAH SWT, Muhammad Bin Hj. Mohd Said dr Singapura.  Antara ucapan beliau bg y tlh membaca kisah ini khabarkanlah kpd sekalian shbt handai y lain mudah-mudahan berpanjangan kebajikannya, INSYA-ALLAH…

Dikreditkan jga kpd akh ikhwan…

Retyping by SITI SOLEHAH ABDULLAH
Finish @ 02.28am…Jumaat…21/10/2011

No comments:

Post a comment